VILLKOR OCH FÖRESKRIFTER
Nedan kan ni läsa villkoren för att köpa och sälja guld hos Finiguld Nordic Ab
Villkor vid köp av guld
1. RETUR OCH ÅNGERRÄTT
1 FiniGuld Nordic AB följer konsumentköplagen och vad som gäller för ångerrätt för produkter av ädelmetall eller ädelstenar, ta gärna en titt på 2005:59 11§ punkt 2 och vad lagen säger innan du gör ett köp.
Ni kan också höra av er till oss innan ni gör ett köp. Vi driver Online butik men självklart kan vi ordna så att ni kan se varan innan betalningen.
2. REKLAMATION
2.1 Kunden har rätt till reklamation om det finns fel i varan. Observera med fel så menar vi att varan sönder, fel karat, skada under transport, fel vikt eller fel mått m. mera.
2.2 Finiguld AB kontrollerar att alla varor är som de ska innan de skickas ut. Skulle kunden mot förmodan mottaga en felaktig vara har kunden givetvis rätt till att reklamera köpet. Det är kundens skyldighet att kontakta Finiguld Nordic AB omgående så att Finiguld kan lägga upp ett reklamationsärende. Efter att ha fått godkännande från Finiguld Nordic AB är kunden fri att skicka in varan via post. Vid godkända reklamationer står Finiguld AB för returkostnaden av varan. Skulle paketet vara skadat vid transport ska kunden anmäla detta till utlämningsstället/ postombud där varan hämtats och till post företaget direkt innan man öppna paketet, ta gärna bilder för dokumentation och släng inte förpackningen.
3. BETALNINGSVILLKOR
För att kunna handla på webshoppen måste kunden ha fyllt 18 år.
Betalningen sker till Finiguld Nordic AB bankkonto:
IBAN: SE8150000000056241101560
BIC: ESSESESSXXX, ange referensnummer eller ert namn.
En elektronisk kopia på fakturan skickas till mailadressen som kunden anger i samband med köpet.
4. PRISER OCH FRAKT
Priser på hemsidan är angivna i svenska kronor (SEK) och inklusive moms. Totalbeloppet syns innan köp genomförs. När det gäller begagnade varor på webshopen tillkommer ingen Moms. inga dolda avgifter tillkommer
Alla våra försändelser skickas med rekommenderade brev via Postnord eller Schenker. Frakt inom Sverige 95 kr för köp upp till 10 000 kr kostar 95 kr, därefter kostar frakten 259 kr med REK Extra. Frakt utanför Sverige tillämpas efter köparens land.
För alla beställningar tillkommer en frakt och admin. avgift på 95 kronor.
Ordinarie leveranstid är 1-3 vardagar, om inte annat anges på produkten.
5. OUTHÄMTAD FÖRSÄNDELSE
Kunden har 14 dagar på sig att hämta försändelsen hos sitt närmaste ombud. Skulle försändelsen ej hämtas inom 14 dagar skickas den tillbaka till Finiguld AB. I samband med detta kommer kunden att stå för eventuella administrationskostnader, returfrakt samt en ny returkostnad av försändelsen. Kostnaden för ej upphämtad försändelse är 300 kronor, därefter tillkommer en ny fraktkostnad på 80 kronor. Om beställningens värde överstiger 10 000 kronor tillkommer istället en fraktkostnad på 250 kronor (observera att detta endast gäller vid ej uthämtade försändelser). Observera att det vid ett sådant tillfälle kommer ångerrätten ha löpt ut och att kunden är betalningsskyldig enligt lag.
6. PERSONUPPGIFTER
Finiguld AB tillämpar personuppgiftslagen och värnar om kundens personliga integritet. De uppgifter som lämnas till Finiguld AB vid registreringen används för administration och för att kunna erbjuda en hög service till kunderna. Informationen du lämnar till oss på Finiguld AB kommer endast att användas av oss och ej lämnas till en tredje kommersiell part. Finiguld AB kommer att använda sig av personuppgifter för att kunna kontakta kunder samt informera dem om aktuella erbjudanden. Skulle kund önska att få sina uppgifter ändrade eller borttagna är det kundens skyldighet att meddela Finiguld AB.
7. RESERVATION
Finiguld AB reserverar sig för eventuella felskrivningar, prisändringar och brister i den information som publiceras på webbshopen. Finiguld AB förbehåller även rätten att ändra priser och villkor utan motivering. Finiguld AB reserverar sig för eventuella måttavvikelser på samtliga produkter, måttavvikelser av grövre art skall klassas som fel produkt, därmed hänvisas kund till avsnittet Reklamation. Finiguld AB ansvarar inte för skada eller olägenhet som kan drabba kunden och som beror på felinformation, driftavbrott eller andra störningar i kommunikationsförbindelse eller datasystem.
Villkor vid försäljning av guld till Finiguld AB
1. INFORMATION OM KÖPAREN
1.1 Köpare är Finiguld AB 559249-1046
1.2 Finiguld AB har registrerat sin verksamhet hos Polismyndigheten i Skåne och innehar s.k. polistillstånd för att bedriva verksamheten.
2. BEGREPP
"Köparen" syftar på Finiguld AB.
"Föremål" syftar på guldet som kunden skickar till Finiguld AB.
"Kunden" syftar på den fysiska eller juridiska person som skickar föremålet till Finiguld AB.
"Avtal" syftar på det avtal som Finiguld AB skickar till kunden.
Guldpåse syftar på den försändelse som kunden köper i butiken eller på hemsidan, i denna finns det ovan nämnda avtalet samt en svarspostförsändelse som kunden använder för att skicka föremålet i till Finiguld AB.
"Villkor" syftar på allmänna villkor.
3. AVTAL OM KÖP
3.1 Finiguld AB och kunden ingår avtal genom att kunden fyller i och undertecknar avtalet. Genom att ingå avtalet ger kunden Finiguld AB i uppdrag att genomföra en värdering av föremålet. Finiguld AB lämnar prisuppgift till kunden för föremålet först efter det att värderingen är genomförd.
3.2 När Finiguld AB och kunden kommit överens om ett pris genomförs köpet och rätten till föremålet övergår till Finiguld AB.
3.3 Finiguld AB förbehåller sig rätten att avböja köp av föremålet om försändelsen är skadad, öppnad, manipulerad med eller inte är korrekt tillsluten. Likaså äger Finiguld AB rätt att avböja köp av föremål om det i sin utformning eller kvantitet inte överensstämmer med vad Kunden angivit i avtalet. Förutom ovan nämnda situationer äger Finiguld AB rätt att avböja köp av föremålet utan angivande av orsak.
4. KUNDEN
4.1 Kunden måste vara minst 18 år gammal för att få ingå avtal med Finiguld AB. Kunden måste också vara den legala och legitima ägaren till föremålet och inneha rätten att fritt överlåta föremålet.
4.2 Kunden måste inneha ett svenskt personnummer samt vara registrerad i folkbokföringsregistret med en fast adress i Sverige. Vid önskad utbetalning till bankkonto måste kunden även inneha ett svenskt bankkonto i eget namn.
4.3 Finiguld AB reserverar sig rätten att begära bevis för att ovan angivna krav är uppfyllda.
5. ANSVAR FÖR FÖRLUST AV FÖREMÅL
5.1 Finiguld AB åtar sig endast ansvar för rekommenderade försändelser som skickats till Finiguld AB genom användning av Guldpåsen. Åtagandet är begränsat till det belopp som försändelsen är försäkrad för hos Postnord och som f.n. uppgår till 10 000 kronor för REK-svarspost och upp till femtiotusen kronor för "Värde"-svarspost.
Kunden måste anmäla skadad eller förlorad försändelse till Postnords reklamationsavdelning för erhållande av ersättning. Inlämningskvitto ska kunna uppvisas av kunden.
5.2 Finiguld AB ansvarar enligt punkt 5.1 ovan endast om kunden har hanterat föremålet i enlighet med vad som anges i avtalet. Föremål som skickas till Finiguld AB på annat sätt än genom vad som ovan anges ersätts inte och kunden tar ensam risken för sådan försändelse.
6. PRIS/BETALNING
När Finiguld AB genomfört den ovan nämnda värderingen och fastställt värdet på föremålet/föremålen så beräknas det pris som Finiguld AB är beredda att betala. Finiguld ABs inköpspriser för guld gäller ren guldmängd. Priser och avgifter utgår från prislistan på Finiguld AB hemsida. Det pris som Finiguld AB erbjuder sig att betala för ett föremål baseras alltså både på det aktuella guldpriset vid värderingstillfället och guldmängden. Betalningen för föremålet sätts in på kundens konto, och kunden informeras om insättningen via mail eller sms. Finiguld AB har rätt att ta ut en värderingsavgift som debiteras vid utbetalningstillfället.
7. RETUR OCH OUTLÖST FÖRSÄNDELSE
7.1 Om Finiguld AB väljer att inte fullfölja köp, oavsett anledning, och/eller om kunden inte accepterar det pris och den betalning som kunden har erbjudits för sitt föremål, avslutas köpet och föremålen returneras till kunden under förutsättningar av att att kunden meddelat Finiguld AB om avböjandet av att sälja föremålet. Returen bekostas av Kund, 95 kr för värde under 10.000kr. För värde över 10.000kr står kunden för returkostnaderna som gäller för värdebrev.
7.2. Finiguld AB får äganderätt till outlösta försändelser 3 månader efter att föremålet/föremålen kommit i Finiguld Abs besittning såvida kunden ej gjort anspråk
8. IDENTITET
Genom att erhålla information från mobil- och teleoperatörer, PAR och kreditupplysningsföretag och samköra dessa med de uppgifter som kunden lämnat om sig själv fastslår Finiguld AB kundens identitet. Informationen används endast för att fastslå kundens identitet. Vid behov har Finiguld AB rätt att ta vid ytterligare åtgärder för att bekräfta kundens identitet.
9. KONTROLL
Finiguld AB äger rätt att kontrollera föremålets äkthet, kvantitet och guldhalt för att värdera föremålet. Vid en sådan kontroll kan kemiska och tekniska tester komma att utföras, s.k probering. Finiguld AB kan tvingas att montera isär föremålet om delar av det misstänks vara av annat material än guld.
10. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
10.1 Finiguld AB äger rätt att i utbildningssyfte elektroniskt spela in eller på annat sätt dokumentera kommunikationen med kunden.
10.2 Finiguld AB applicerar personuppgiftslagen och värnar om kundens personliga integritet. Informationen som lämnats av kunden behandlas konfidentiellt av Finiguld AB och kommer endast användas av oss och ej lämnas till en tredje kommersiell part. Finiguld AB är dock skyldig enligt lag att rapportera guldinköp till polisen.
11. FORCE MAJEURE
Finiguld AB ansvarar inte i något fall för indirekt skada. Finiguld AB är inte heller ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, krigshändelse, strejk, blockad, naturkatastrof eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Finiguld AB är föremål för eller vidtar sådana konfliktåtgärder.
12. ANSVARSBEGRÄNSNING
Finiguld AB friskriver sig från allt ansvar för felaktigheter och brister i den information som publiceras på hemsidan, utöver det som framgår i dessa villkor eller som är av tvingande lag. Finiguld AB ansvarar inte heller för skada eller olägenhet som kan drabba kunden och som beror på driftavbrott eller andra störningar i banksystem eller datasystem.
13. KOMMUNIKATION
Kommunikation mellan Finiguld AB och kunden sker via e-mail och sms som angivits av kunden i det signerade avtalet. När kunden signerar avtalet åtar sig kunden ansvaret för att de angivna uppgifterna är korrekta. Om uppgivna uppgifter är felaktiga kan det orsaka fördröjningar vilket Finiguld AB ej ansvarar för. Kunden ska på eget ansvar se till att de uppgifter som fylls i på avtalet och hemsidan är likvärdiga och korrekta.
14. COOKIES
14.1 Hemsidan innehåller s.k. cookies. Genom att Kundens webbläsare är inställd och konfigurerad för att acceptera cookies, samtycker kunden till den användning av cookies som beskrivs i följande.
14.2 Finiguld AB använder sessionsbaserade cookies för att kunna förbättra användarupplevelsen genom att se var kunden stannar länge och vilka sidor kunden intresserar sig av. Dessa cookies används för att hålla reda på om kunden t.ex. besökt hemsidan tidigare eller när kunden senast besökte hemsidan. Inga personuppgifter som e-post eller personnummer sparas i cookies.
14.3 Information från cookies används på hemsidan i syfte att förbättra våra tjänster och för att rikta marknadsföringskampanjer och erbjudanden till dig som kund. Finiguld AB lämnar inte ut information inhämtad från cookies till tredje part, men kan komma att lämna sådan information till sina koncernbolag.
15. MISSBRUK
Finiguld AB polisanmäler missbruk, hantering av stöldgods, bedrägerier eller försök till bedrägeri. Finiguld AB kan behöva registrera uppgifter då missbruk eller annan otillbörlig verksamhet inträffat eller för att förebygga sådant.
16. KONTROLLSAMTAL
Finiguld AB äger rätt att genomföra kontrollsamtal till kunden i syfte att verifiera identitet och/eller det pris som Finiguld AB erbjuder för inskickat föremål samt vidare bekräfta att lämnade uppgifter är riktiga. Kontrollsamtalen sker endast till det telefonnummer som angivits av kunden, och som tillhör kunden enligt nummerupplysningstjänst eller liknande.
17. TVIST
Tvist med anledning av dessa villkor eller avtal ska, om inte överenskommelse kan träffas, överlämnas för avgörande till allmän domstol. Lund tingsrätt ska utgöra första instans för sådan prövning. Vid tvist tillämpas svensk lagstiftning.